Hyvä uni on meille tärkeää. Tässä blogissa julkaisemme ajatansaista tietoa, miten pystyt parantamaan untasi ja sen ergonomiaa.

fiilis sanky otsikolla
 

Yöllä nukkuessasi unesi koostuu neljästä eri unen vaiheesta, jotka toistuvat sykleissä yön aikana. Yhden syklin pituus on keskimäärin noin 90 minuuttia. Siirtyminen vaiheesta toiseen ei aina ole suoraviivaista, vaan äänet ja muut häiriöt voivat aiheuttaa sen, että nukkuja palaakin unen vaiheissa taaksepäin, kohti pinnallisempaa unta ja jopa herää.

Torke on pinnallista unta, joka monesti koetaan nukkumisen sijaan syvänä rentoutumisen tilana. Torkkuessa yhteys ympäristöön heikkenee, ajatukset harhailevat ja ote todellisuuteen alkaa höltyä. Pelkällä torkkumisella ei ole jaksamiseen yleensä eheyttävää vaikutusta, mutta aikuisen yöunesta tätä vaihetta on keskimäärin noin 5%.

Kevyt uni on pinnallista unta. Lihakset rentoutuvat entisestään, sydämen syke hidastuu, ruumiinlämpö laskee ja saatat tässä unen vaiheessa reagoida ympäristön ärsykkeisiin enää satunnaisesti. Kevyttä unta on keskimäärin aikuisen ihmisen yöunesta noin puolet ja se on palautumisen aikaa.

Syvässä unessa ihminen on saavuttanut täydellisen rentoutumisen tilan, syke on matala, hengitys syvää ja aivojen sähköinen toiminta on kaikista hitaimmillaan. Tämä vaihe on unen elvyttävien tehtävien kannalta kaikista tärkein univaihe. Syvän unen aikana aivot lepäävät, kasvuhormonit välittyvät ja tietojen oppiminen tehostuu. Yön ensimmäisen unisyklin aikana syvän unen osuus on kaikista suurin, noin 25-45 minuuttia ja seuraavissa unisykleissä määrä vähenee. Yleensä viimeisissä sykleissä sitä ei ole enää laisinkaan. Syvää unta on aikuisen yöunesta keskimäärin noin 25%. Syvästä unesta herääminen on kaikista vaikeinta ja epämiellyttävintä.

REM-unessa silmät liikkuvat luomien alla nopeasti ja lihasjännitys romahtaa. Ihminen kokee normaalisti tässä vaiheessa paljon mielikuvia ja ajattelua, joskin logiikka voi erota hereillä olosta hyvinkin paljon. Tämän unisyklin aikana aivot käsittelevät päivän tapahtumia ja opittuja taitoja. Psyykkisen tasapainon säilymisen kannalta tämä unen vaihe onkin äärimmäisen tärkeä. Päinvastoin kuin syvän unen kohdalla, REM-unen määrä on ensimmäisessä syklissä kaikista pienin ja sen osuus kasvaa jokaisen syklin myötä isommaksi. REM-unta on keskimäärin noin 20% unen määrästä.

Yöuneen kuuluu myös valveillaoloa. Normaalissa unessa valveillaolon määrä on noin 5% luokkaa. Herääminen pari kertaa yössä on siis täysin normaalia, mikäli nukahdamme uudestaan noin kymmenessä minuutissa. Aamuyöllä herääminen on todennäköisempää, sillä suurin unentarve on tyydytetty ja syklien välissä ollessa olemme ajoittain torkkeen tilassa ja liikkuminen on tällöin runsaampaa.

Hyvällä ja ergonomisella sängyllä saamme esimerkiksi parannettua pintaverenkiertoa ja lihasten palautumista, sekä vähennettyä yöllistä puutumista, pyörimisen tarvetta ja huonosta ergonomiasta johtuvia kolotuksia. Tätä kautta heräily vähenee ja unen laatu paranee.

Lähteet:

Suomen Mielenterveysseura Ry
https://mieli.fi/fi/kehitt%C3%A4mistoiminta/lapset-ja-nuoret/unitehdas/unitehdas-unen-abczzz/miten-uni-muodostuu

Suomen Terveysliikuntainstituutti Oy
https://www.terveysverkko.fi/tietopankki/terveysliikunta/uni/
Opetushallitus
https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/kouluikaisten-terveyden-polku/unta-palloon/lisatietoa-nukkumisesta-ja-unesta
Terveyskirjasto
https://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=lis00204
Apteekki.fi
https://www.apteekki.fi/terveydeksi/uutiset/tunnetko-unen-vaiheet.html

 

Kun sänkysi, tyynysi ja peittosi on optimoitu tarjoamaan juuri sinulle parhaat mahdolliset edellytykset ergonomiseen nukkumiseen, ovat asiat makuuhuoneessasi jo erittäin hyvällä mallilla. Tämän jälkeen voimme keskittyä nauttimaan lepäämisestä ja huolehtimaan makuuhuoneen tuotteiden käyttöiän optimoinnista ja unen laadun hienosäädöstä oikeanlaisella nukkumisympäristön puhtaanapidolla.

Makuuhuone on tärkeää pitää pölyttömänä, jotta saamme nukkuessamme hengittää puhdasta ilmaa. Somrestin tuotteet on valmistettu parhaista allergiaystävällisistä materiaaleista ja ne pysyvät raikkaina, kun niitä imuroidaan säännöllisesti. Somrestin tuotteita ei tarvitse viedä pihalle tuulettumaan, säännöllinen imurointi riittää niille mainiosti. Raikasta tuoksua makuuhuoneeseen halutessa voi patjojen päälliset viedä ulos tuulettumaan. Mattopiiskan käyttö tuotteisiin on kiellettyä patjojen solurakenteen rikkoutumisen vuoksi.  

Avatessasi tuotteen pakkauksesta saatat tuntea siitä hennon tuoksun. Tämä on täysin vaaratonta, aivan normaalia ja haju vähenee ajan mittaan. Hajun poistumista voit nopeuttaa makuuhuoneen tuulettamisella sängyn ollessa ilman petivaatteita ja patjan imuroinnilla.

Somrestin tuotteet on valmistettu laadukkaimmista materiaaleista. Niiden materiaalia ei painopeittoja lukuun ottamatta tule pestä tai kuivapestä. Vahingon sattuessa päällisen saa irrotettua. Päälliset ovat konepestäviä ja itse materiaalin voi hätätilanteessa puhdistaa tahran kohdalta laimealla pesunesteellä painellen. Tämän jälkeen materiaali tulee kuivattaa mahdollisimman hyvin. Päälliset tulee vesipestä ohjeen mukaan, vetoketjut suljettuina ja pesun jälkeen kevyesti venyttäen. Älä milloinkaan rumpukuivaa päällisiä.

Oikein huollettuna sänkysi ja makuuhuoneesi pysyy raikkaana, hygieenisenä ja tarjoaa sinulle optimaaliset puitteet ergonomiseen uneen vuosiksi eteenpäin.

 

 

Vietämme elämästämme kolmanneksen sängyssä. Unen merkitys ihmiselle on valtavan suuri ja sen vaikutukset ulottuvat elämän jokaiselle osa-alueelle. Unen määrä on suoraan yhteydessä niin psyykkiseen kuin fyysiseenkin suoriutumiseemme, jaksamiseemme ja terveyteemme. Oikeanlaisen patjan valintaan siis todellakin kannattaa panostaa.

Mistä sitten tulisi lähteä patjaa valitessa liikkeelle? Kaiken lähtökohta on se, että patja on oikeanlainen juuri sinulle. Hyvä patja tukee juuri sopivasti vartalon muotoja, mutta on tarpeeksi joustava myötäilemään rankaa niin ettei mikään pääse jäämään puristuksiin, ranka pääsee suoristumaan ja veri kiertämään.

Paras tapa lähteä liikkeelle patjan valinnassa on testaaminen. Ihmisen paino vaikuttaa patjan sopivuuteen ja onkin tärkeää, että esimerkiksi parisänkyä hankittaessa molempien nukkujien patja valitaan juuri hänen tarpeitaan vastaavaksi. Yhteisellä petauspatjalla ja yhteisellä patjojen pussilla saada sänkyyn aikaan yhtenäinen ilme.

Somrestin kotimaiset Uni-patjat ovat suunniteltu niin, että elämäntilanteen muuttuessa ne muuttuvat nukkujan mukana, ollen aina tukenasi parhaalla mahdollisella tavalla. Painon muuttuessa patjoja saadaan tarpeen mukaan jäykistettyä jopa paikallisesti, tarjoten sinulle pitkäikäisen ja aina tarpeitasi vastaavan kumppanuuden.

Meillä Somrestilla yksilöllisten tarpeiden kartoitus on kaiken lähtökohtana. Haluamme että asiakas saa aina juuri hänelle parhaiten sopivan kokonaisuuden käyttöönsä. Näin takaamme parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen ja voimme olla varmoja, että asiakkaamme ovat tyytyväisiä hankintaansa koko tuotteen elinkaaren ajan ja palaavat jälleen puoleemme sen jälkeen. Tilaa sinäkin edustaja kotiisi ja lähdetään yhdessä kartoittamaan juuri teidän tarpeitanne vastaavaa kokonaisuutta!

 

Lähteet:
https://selkakanava.fi/millainen-on-hyva-patja-selalle
https://somrest.fi/tuotteet/somrest-uni-sangyt
https://somrest.fi/tuotteet/somrest-uni-patjat
https://somrest.fi/tuotteet/somrest-uni-petauspatjat

Sängyn lisäksi oikeanlaisen tyynyn valinnalla on suuri vaikutus uneen ja ergonomiseen nukkumiseen.

Hyvä tyyny on hygieeninen. Se viilentää, on antibakteerinen ja helppo puhdistaa. Pääsi on painuneena tyynyysi kolmasosan elämästäsi ja hengität ilmaa sen lähettyvillä suuren osan vuorokaudesta, joten on hyvin tärkeää, että tyyny on helppo puhdistaa, pitää pölyttömänä ja että materiaali hengittää hyvin. Näin myös hengitysilmamme pysyy nukkuessa raikkaana ja puhtaana ja unen laatu taas paranee.

Hyvän tyynyn on oltava ergonominen. Sen on tuettava niskaa ja pään asentoa oikein, jolloin selkäranka pääsee suoristumaan luonnolliseen asentoonsa ja koko tukiranka pääsee oikeasti lepäämään ja veri kiertämään. Vaikka viskoelastinen geeli muotoutuu yksilöllisesti käyttäjän painon ja ruumiinlämmön mukaan, ei yhden kokoinen tyyny silti sovi kaikille. On tärkeää löytää juuri sinulle parhaiten sopiva koko ja tähän ainoa keino on päästä konkreettisesti kokeilemaan tyynyä ja tuntemaan sen vaikutus nukkumisasennossasi, mieluiten juuri sillä alustalla, jolla myös normaalisti nukut. Tyynyn kokoon vaikuttaa nimittäin olennaisesti myös se, millainen patja sinulla on käytössäsi ja millaisessa asennossa yleensä nukut. Pehmeään patjaan hartiasi uppoavat syvemmälle kuin jäykempään patjaan, mikä vaikuttaa oikeankorkuisen tyynyn valintaan.

Laadukas tyyny on myös kestävä. Sen hankintahinta on yleensä korkeampi, mutta sen elinkaari on myös huomattavasti pidempi. Koska materiaalit on valittu huolella ja laatuun panostettu, kestävät ne paremmin elämää, puhtaanapitoa ja käyttötarkoitustansa, tarjoten sinulle laadukkaampaa unta pidempään. 

Lähteet:
https://selkakanava.fi/hyva-tyyny-tukee-paata-ja-niskaa
https://somrest.fi/tuotteet/somrest-uni-tyynyt

 

Kuva ei saatavilla
Somrest Oy

Somrest Oy on ihmisten hyvään uneen panostava 100% suomalainen yritys.

Kuva ei saatavilla
Tuotteet

Meiltä löydät kaikki hyvään uneen tarvitsemasi makuuhuoneen tuotteet

Kuva ei saatavilla
Hyvä uni -blogi

Haluamme, että nukut hyvin! Tutustu Hyvä uni -blogiin.

Kuva ei saatavilla
Yhteystiedot

050 505 7930
(arkisin klo 10–16)
info@somrest.fi

Kuva ei saatavilla
Somrest Oy

Somrest Oy on ihmisten hyvään uneen panostava 100% suomalainen yritys.

Kuva ei saatavilla
Tuotteet

Meiltä löydät kaikki Hyvää Uneen
tarvitsemasi makuuhuoneen tuotteet

Kuva ei saatavilla
Hyvän unen opas

Haluamme, että nukut hyvin! Tutustu ilmaiseen Hyvän unen oppaaseen.

Kuva ei saatavilla
Yhteystiedot

050 505 7930 (ark. 10–16)
info@somrest.fi

Slider

Sivujen suunnittelu WebGarden Oy

© Somrest Oy 2018  •  Olemme Facebookissa  •  Tietoa evästeistä