Yöllä nukkuessasi unesi koostuu neljästä eri unen vaiheesta, jotka toistuvat sykleissä yön aikana. Yhden syklin pituus on keskimäärin noin 90 minuuttia. Siirtyminen vaiheesta toiseen ei aina ole suoraviivaista, vaan äänet ja muut häiriöt voivat aiheuttaa sen, että nukkuja palaakin unen vaiheissa taaksepäin, kohti pinnallisempaa unta ja jopa herää.

Torke on pinnallista unta, joka monesti koetaan nukkumisen sijaan syvänä rentoutumisen tilana. Torkkuessa yhteys ympäristöön heikkenee, ajatukset harhailevat ja ote todellisuuteen alkaa höltyä. Pelkällä torkkumisella ei ole jaksamiseen yleensä eheyttävää vaikutusta, mutta aikuisen yöunesta tätä vaihetta on keskimäärin noin 5%.

Kevyt uni on pinnallista unta. Lihakset rentoutuvat entisestään, sydämen syke hidastuu, ruumiinlämpö laskee ja saatat tässä unen vaiheessa reagoida ympäristön ärsykkeisiin enää satunnaisesti. Kevyttä unta on keskimäärin aikuisen ihmisen yöunesta noin puolet ja se on palautumisen aikaa.

Syvässä unessa ihminen on saavuttanut täydellisen rentoutumisen tilan, syke on matala, hengitys syvää ja aivojen sähköinen toiminta on kaikista hitaimmillaan. Tämä vaihe on unen elvyttävien tehtävien kannalta kaikista tärkein univaihe. Syvän unen aikana aivot lepäävät, kasvuhormonit välittyvät ja tietojen oppiminen tehostuu. Yön ensimmäisen unisyklin aikana syvän unen osuus on kaikista suurin, noin 25-45 minuuttia ja seuraavissa unisykleissä määrä vähenee. Yleensä viimeisissä sykleissä sitä ei ole enää laisinkaan. Syvää unta on aikuisen yöunesta keskimäärin noin 25%. Syvästä unesta herääminen on kaikista vaikeinta ja epämiellyttävintä.

REM-unessa silmät liikkuvat luomien alla nopeasti ja lihasjännitys romahtaa. Ihminen kokee normaalisti tässä vaiheessa paljon mielikuvia ja ajattelua, joskin logiikka voi erota hereillä olosta hyvinkin paljon. Tämän unisyklin aikana aivot käsittelevät päivän tapahtumia ja opittuja taitoja. Psyykkisen tasapainon säilymisen kannalta tämä unen vaihe onkin äärimmäisen tärkeä. Päinvastoin kuin syvän unen kohdalla, REM-unen määrä on ensimmäisessä syklissä kaikista pienin ja sen osuus kasvaa jokaisen syklin myötä isommaksi. REM-unta on keskimäärin noin 20% unen määrästä.

Yöuneen kuuluu myös valveillaoloa. Normaalissa unessa valveillaolon määrä on noin 5% luokkaa. Herääminen pari kertaa yössä on siis täysin normaalia, mikäli nukahdamme uudestaan noin kymmenessä minuutissa. Aamuyöllä herääminen on todennäköisempää, sillä suurin unentarve on tyydytetty ja syklien välissä ollessa olemme ajoittain torkkeen tilassa ja liikkuminen on tällöin runsaampaa.

Hyvällä ja ergonomisella sängyllä saamme esimerkiksi parannettua pintaverenkiertoa ja lihasten palautumista, sekä vähennettyä yöllistä puutumista, pyörimisen tarvetta ja huonosta ergonomiasta johtuvia kolotuksia. Tätä kautta heräily vähenee ja unen laatu paranee.

Lähteet:

Suomen Mielenterveysseura Ry
https://mieli.fi/fi/kehitt%C3%A4mistoiminta/lapset-ja-nuoret/unitehdas/unitehdas-unen-abczzz/miten-uni-muodostuu

Suomen Terveysliikuntainstituutti Oy
https://www.terveysverkko.fi/tietopankki/terveysliikunta/uni/
Opetushallitus
https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/kouluikaisten-terveyden-polku/unta-palloon/lisatietoa-nukkumisesta-ja-unesta
Terveyskirjasto
https://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=lis00204
Apteekki.fi
https://www.apteekki.fi/terveydeksi/uutiset/tunnetko-unen-vaiheet.html

 

Kuva ei saatavilla
Somrest Oy

Somrest Oy on ihmisten hyvään uneen panostava 100% suomalainen yritys.

Kuva ei saatavilla
Tuotteet

Meiltä löydät kaikki hyvään uneen tarvitsemasi makuuhuoneen tuotteet

Kuva ei saatavilla
Hyvä uni -blogi

Haluamme, että nukut hyvin! Tutustu Hyvä uni -blogiin.

Kuva ei saatavilla
Yhteystiedot

050 505 7930
(arkisin klo 10–16)
info@somrest.fi

Kuva ei saatavilla
Somrest Oy

Somrest Oy on ihmisten hyvään uneen panostava 100% suomalainen yritys.

Kuva ei saatavilla
Tuotteet

Meiltä löydät kaikki Hyvää Uneen
tarvitsemasi makuuhuoneen tuotteet

Kuva ei saatavilla
Hyvän unen opas

Haluamme, että nukut hyvin! Tutustu ilmaiseen Hyvän unen oppaaseen.

Kuva ei saatavilla
Yhteystiedot

050 505 7930 (ark. 10–16)
info@somrest.fi

Slider

Sivujen suunnittelu WebGarden Oy

© Somrest Oy 2018  •  Olemme Facebookissa  •  Tietoa evästeistä