Hyvä uni on meille tärkeää. Tässä blogissa julkaisemme ajatansaista tietoa, miten pystyt parantamaan untasi ja sen ergonomiaa.

fiilis sanky otsikolla
 

24.8.2018

Ihmisen nukkuessa aivoissa tapahtuu suursiivousta. Nukkuessa aivo-selkäydinneste huuhtoo aivoissa soluja. Se pääsee unen aikana puhdistamaan soluvälitiloja syvemmältä ja kuljettaa solujen aineenvaihdunnan kuona-aineita pois perusteellisemmin kuin hereillä ollessa.

Unen aikana soluvauriot korjautuvat ja hermosolujen väliset kytkennät vahvistuvat etenkin muistin kannalta tärkeillä aivoalueilla. Toisaalta tarpeettomia synapsiyhteyksiä karsiutuu paitsi tilan säästämiseksi mahdollisesti myös energiakulutuksen minimoimiseksi. Unessa muistot tallentuvat pitkäkestoiseen muistiin, ihminen käsittelee ja jäsentää tunteitaan ja prosessoi kaikkea kokemaansa.

Vuorokautisella unen määrällä on myös vaikutusta vastustuskykyyn, kasvuun, yleiseen vireystilaan, hormonitoiminnan tasapainoon, lihasten palautumiseen ja muistin toimintaan. On siis hyvin tärkeää nukkua tarpeeksi. Normaali unentarve ihmisellä on keskimäärin 7-8 tuntia vuorokaudessa. Tässä on suuria vaihteluita yksilöittäin, ikäluokittain ja muut elämäntilanteet huomioiden ja onkin tärkeää oppia tuntemaan oma tarpeensa ja löytää itselle parhaiten sopiva unirytmi.

Unen määrän lisäksi myös sen laadulla on suuri merkitys. Kuusi tuntia hyvälaatuista unta on terveyden ja yleisen jaksamisen kannalta parempi kuin 8-9 tuntia huonolaatuista. Miten unen laatuun sitten voi vaikuttaa? Yleispäteviä keinoja ovat piristeiden välttäminen, säännöllinen liikunta, ateriatottumukset sekä nukkumisympäristöön ja tilanteeseen panostaminen. Erittäin tärkeä tekijä unen laadusta puhuttaessa on se missä ja miten me nukumme. Nukkumisympäristön ollessa rauhallinen ja nukkumisen ergonomian ollessa kunnossa vähenee öinen pyöriminen ja heräily huomattavasti, ranka on tuettuna ja pääsee lepäämään luonnollisessa asennossaan ja veri pääsee parhaalla mahdollisella tavalla kiertämään koko vartalossa. Tällöin syvän unen määrä lisääntyy ja elimistömme pääsee ottamaan kaiken hyödyn nukkumisestamme irti.

Lähteet:
https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/uni
https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/hyvinvointi/unen-merkitys
https://www.terve.fi/teemat/uni
http://www.yths.fi/filebank/1946-Uniopas_2013.pdf
https://www.aivoliitto.fi/aivoterveys/elintavat/uni/uni_on_aivojen_aikaa

Kuva ei saatavilla
Somrest Oy

Somrest Oy on ihmisten hyvään uneen panostava 100% suomalainen yritys.

Kuva ei saatavilla
Tuotteet

Meiltä löydät kaikki hyvään uneen tarvitsemasi makuuhuoneen tuotteet

Kuva ei saatavilla
Hyvä uni -blogi

Haluamme, että nukut hyvin! Tutustu Hyvä uni -blogiin.

Kuva ei saatavilla
Yhteystiedot

050 505 7930
(arkisin klo 10–16)
info@somrest.fi

Kuva ei saatavilla
Somrest Oy

Somrest Oy on ihmisten hyvään uneen panostava 100% suomalainen yritys.

Kuva ei saatavilla
Tuotteet

Meiltä löydät kaikki Hyvää Uneen
tarvitsemasi makuuhuoneen tuotteet

Kuva ei saatavilla
Hyvän unen opas

Haluamme, että nukut hyvin! Tutustu ilmaiseen Hyvän unen oppaaseen.

Kuva ei saatavilla
Yhteystiedot

050 505 7930 (ark. 10–16)
info@somrest.fi

Slider

Sivujen suunnittelu WebGarden Oy

© Somrest Oy 2018  •  Olemme Facebookissa